Stotteren is een vloeiendheidsstoornis die wordt gekenmerkt door herhalingen, verlengingen en blokkeringen. Er is sprake van een controleverlies tijdens het spreken. Dit controleverlies gaat vaak gepaard met negatieve gedachten en gevoelens. Vaak ontstaan er ook secundaire reacties op het stotteren zoals duw- en vechtgedrag (bv. met ogen knipperen, hoofd knikken, grimassen trekken, etc.), startgedrag (bv. klank voor woord zetten, inademen), uitstel- en vermijdingsgedrag (bv. zeggen 'ik weet het niet', andere woorden kiezen, zinnen korter maken, etc.).
In therapie wordt gewerkt aan het durven stotteren en aan de negatieve gedachten en gevoelens. Bij jonge kinderen is het belangrijk dat ouders maximaal participeren aan de therapie.
Zowel kinderen, tieners als volwassenen kunnen bij mij terecht voor therapie.
Oromyofunctionele therapie is een behandelvorm die zich richt op het verbeteren van de functie van de mond- en kaakspieren. Deze therapie wordt vaak ingezet bij kinderen en volwassenen met afwijkende mondgewoonten zoals duimenzuigen, infantiel slikken, mondademhaling, etc.
De therapie omvat oefeningen die helpen bij het verbeteren van de spiercoördinatie, houding van de kaak en tongpositie. Het doel is om een goede mondfunctie te bevorderen, wat kan bijdragen aan een betere spraak, een goede tandontwikkeling en algemene mondgezondheid.
U zal doorverwezen worden door uw tandarts of orthodontist. Het is belangrijk om bij afwijkende mondgewoonten eerst logopedie te volgen alvorens een beugel te dragen. Indien afwijkende mondgewoonten niet worden aangepakt, bestaat de kans dat na het dragen van een beugel, de tandenstand opnieuw beïnvloed wordt.
Taalproblemen bij jonge kinderen kunnen zich op verschillende manieren uiten, zoals moeite met het begrijpen of gebruiken van woorden, of het moeilijk kunnen vormen van zinnen. In sommige gevallen kunnen er taalstoornissen aanwezig zijn, waarbij kinderen moeite hebben met het verwerven of verwerken van taal op een manier die typisch is voor hun leeftijd. Dergelijke problemen kunnen invloed hebben op hun communicatie, sociale interacties en leerprestaties.
Taaltherapie kan een waardevolle ondersteuning bieden voor kinderen met taalproblemen of -stoornissen. Een logopedist analyseert de specifieke uitdagingen van het kind en biedt gerichte oefeningen en strategieën om de taalvaardigheid te verbeteren. Door middel van speelse en op het kind afgestemde therapieën helpt de logopedist het kind om de taal beter te begrijpen en effectiever te gebruiken, wat bijdraagt aan een sterkere communicatie en een betere ontwikkeling op sociaal en cognitief vlak.
Articulatietherapie richt zich op het verbeteren van de uitspraak van klanken bij kinderen die moeite hebben met het correct uitspreken van woorden. Er zijn verschillende soorten articulatiemoeilijkheden:
Copyright © Alle rechten voorbehouden